Het digitale landschap verandert onophoudelijk. Privacy is hierbij steeds de belangrijkste focus, zowel op legaal als op technisch vlak. In 2018 trad GDPR in werking, met een nieuwe, strengere privacywetgeving tot gevolg. Wereldwijd dienden bedrijven en marketeers hun processen aan te passen naar de nieuwe strikte regels bij het verwerken van privégegevens. GDPR was slechts een eerste stap. De volgende wordt nu gezet door de iOS 14 update van Apple.

Privacy First: Een historisch overzicht van het veranderende digitale landschap.

De Apple iOS 14 update in een notendop

De nieuwe iOS 14.15 update voegt onder andere nieuwe anti-trackingfuncties toe aan de mobiele besturingssystemen, de zogenaamde App Tracking Transparancy (ATT).

Na de iOS 14 update zal elke app je uitdrukkelijk toestemming vragen of je gevolgd wil worden of niet. Je kan dit overigens op elk moment via je privacy instellingen ook achteraf nog aanpassen. Dit kan per app afzonderlijk of standaard voor al je apps. Wil je jouw locatie, je foto’s, je microfoon of camera delen? Dan bepaal je dit voortaan zelf. Volgens Apple geeft iOS 14 je meer controle over de data die je wil delen en meer informatie over hoe deze data wordt gebruikt.

Voorbeeld van een privacy-beschrijving van een app en van een pop-up trackingverzoek.

Welke gevolgen heeft dit voor Facebook?

Zoals reeds beschreven krijg je als iOS gebruiker voortaan meer controle over (het gebruik van) je data. Als adverteerder heeft deze update gevolgen voor je campagnes. iOS gebruikers moeten namelijk ook binnen de Facebook en Instagram apps aangeven of zij wel of niet gevolgd willen worden.

Als reactie introduceert Facebook Aggregated Event Measurement (AEM). Hierdoor veranderen er voor de Facebook adverteerders een aantal zaken als het gaat om het opzetten, (re)targeten, meten en rapporteren van campagnes.

Heb je momenteel actieve campagnes? Bekijk dan zeker onze FAQ-pagina voor meer gedetailleerde informatie.

Meer informatie van Facebook over adverteren en rapportering vind je hier.

Meer informatie van Facebook over hoe dit pixeltracking beïnvloedt, vind je hier.