Personvern først: Apple iOS 14-oppdateringen kort fortalt.

De Apple iOS 14 update in een notendop.

De nieuwe iOS 14 update voegt onder andere nieuwe anti-trackingfuncties toe aan de mobiele besturingssystemen, de zogenaamde App Tracking Transparancy (ATT). ATT geeft je duidelijker inzicht over hoe elke app jouw data gebruikt en laat je de keuze of je al dan niet wil getraceerd worden. 

FAQ: Welke invloed heeft de iOS 14 update op mijn Facebook campagnes?

Waarvoor staat het Aggregated Event Measurement (AEM) van Facebook?

Als reactie op de iOS 14.5 update van Apple introduceert Facebook Aggregated Event Measurement (AEM).
AEM is een protocol waarmee je gebeurtenissen van iOS 14-gebruikers kan meten. Het brengt veranderingen met zich mee voor iedereen die adverteert via Facebook en bezig is met het plannen van campagnes, met gerichte advertenties, of met analyse en rapportering van advertentie campagnes.

Wat betekenen deze wijzigingen voor mijn Facebook campagnes?

AEM brengt veranderingen met zich mee voor iedereen die adverteert via Facebook en bezig is met het plannen van campagnes, met gerichte advertenties, of met de analyse en rapportering van advertentie campagnes.

De volgende wijzigingen treden in werking:

  • Maximaal 8 conversiegebeurtenissen. Het aantal meetbare conversiegebeurtenissen (conversion events) wordt per websitedomein teruggedrongen naar 8. Dit omvat zowel standaard gebeurtenissen als aangepaste conversiegebeurtenissen voor campagneoptimalisatie. Facebook zal je 8 gebeurtenissen suggereren op basis van relevantie, maar deze kan je zelf wijzigen in Gebeurtenisbeheer (Events Manager). Vervolgens zal je ook de conversiegebeurtenissen moeten rangschikken op prioriteit.
  • Conversiemetingen worden aangepast. Vóór de nieuwe update werden conversies nog toegekend binnen een periode van 28 dagen voor klikken (clicks) en 1 dag voor weergaven (views). Deze periode bedraagt voortaan slechts 7 dagen voor klikken en 0 dagen voor weergaven. Hierdoor kan het aantal gerapporteerde verkopen via Facebook campagnes aanzienlijk dalen.
  • Wijzigingen in rapportering. Facebook rapporteert nu wanneer de verkoop heeft plaatsgevonden (hiervoor rapporteerde Facebook op het moment van vertoning van de advertentie). Bovendien kan er een vertraging van 24-48u zitten voor er een verkoop van een iOS gebruiker wordt gerapporteerd.
Wat zal er verdwijnen door deze aanpassingen?
  • Je verliest de data en rapportering van iPhone gebruikers die er bewust voor kozen om niet langer gevolgd te worden na de nieuwste iOS 14 update.
  • Heb je campagnes lopen die zijn geoptimaliseerd voor aankopen bij Ticketmaster.be, dan moet je de optimalisatie aanpassen naar Weergaven van landingspagina (Landing Page Views) of naar Klikken op links (Link Clicks). Dit als gevolg van de nieuwe beperkingen opgelegd door Facebook.
  • De verkoopcijfers in je rapportering zullen lager uitvallen.
Wat kan je zelf doen?
  1. Verifieer je domeinnaam in Facebook Bedrijfsmanager (Facebook Business Manager).
  2. Controleer of je wijzigingen wil aanbrengen in de top 8 conversiegebeurtenissen die Facebook automatisch voor je selecteerde.
  3. Heb je campagnes lopen die zijn geoptimaliseerd voor aankopen bij Ticketmaster, dan moet je de optimalisatie aanpassen naar Weergaven van landingspagina (Landing Page Views) of naar Klikken op links (Link Clicks). Dit als gevolg van de nieuwe beperkingen opgelegd door Facebook.
Kan ik nog steeds een Facebook pixel plaatsen op Ticketmaster.be?

Ja! Je kan nog steeds een Facebook pixel plaatsen op Ticketmaster.be. Je kan ook nog steeds gerichte doelgroepen creëren op basis van je pixel en je aankopen binnen deze campagne rapporteren. De aankopen van iOS 14 gebruikers die ervoor kozen om niet langer gevolgd te worden zullen echter niet langer meetbaar zijn.

Het is helaas niet langer mogelijk jouw campagne te optimaliseren in functie van aankopen (purchase). Pas daarom je campagne aan in functie van weergaven van landingspagina (Landing Page Views) op Ticketmaster.be of op je eigen website.

 

Kan ik mijn Facebook campagne nog steeds optimaliseren in functie van aankopen en CPA (Cost Per Action)?

Helaas niet. Voortaan moet iedereen die een Facebook campagne opmaakt deze optimaliseren voor weergaven van landingspagina (Landing Page Views) of klikken op links (Link Clicks). Deze laatste kan de aankooppagina van Ticketmaster zijn of een pagina op je eigen website, waarop je bvb. een “Bestel hier je tickets”-button plaatste.

Krijg ik nog steeds Facebook rapporten over de verkopen via mijn campagnes?

Ja! Heb je een Facebook pixel geïmplementeerd op Ticketmaster.be, dan kan je nog steeds de verkopen van je Facebook advertentiecampagnes terugvinden in de rapportering. De verkoopcijfers in je rapportering zullen wel lager uitvallen. Dit komt door het aandeel iOS 14 gebruikers dat geen toestemming geeft voor tracking maar ook door Facebook’s gewijzigde cookiebeleid naar 7-daagse klik en 0-daagse weergave (dit was 28-daagse klik en 1-daagse weergave).

Kan Ticketmaster jouw Facebook account verifiëren op haar domein?

Helaas niet, en dit als gevolg van de nieuwe beperkingen opgelegd door Facebook. Heb je campagnes lopen die geoptimaliseerd zijn in functie van aankopen op Ticketmaster.be, dan moet je deze aanpassen naar optimalisaties in functie van Weergaven van landingspagina (Landing Page Views) of Klikken op links (Link Clicks) naar pagina’s op Ticketmaster.be of naar pagina’s op jouw website.

Zijn deze wijzigingen enkel van toepassing voor Ticketmaster.be?

Nee! De wijzigingen van zowel Apple als Facebook hebben gevolgen voor alle landen en voor alle bedrijven die Facebook campagnes voeren.

Hoeveel data zal ik verliezen en zijn er veel gebruikers die er bewust voor kiezen om niet langer gevolgd te worden?

Concrete cijfers zijn nog niet bekend. Zodra een gebruiker de nieuwe update download, zal er actief om toestemming gevraagd worden en bestaat de kans dat de gebruiker dit weigert. Het iOS marktaandeel is zienlijk lager ten opzichte van andere landen, maar telt ruwweg nog 1 op 3 gebruikers in België. (Bron : Statista)

Heeft dit gevolgen voor alle Apple toestellen?

Neen, de iOS 14 heeft enkel gevolgen voor mobiele toestellen en niet voor tablets of Macs.

Waar vind ik meer info over Apple iOS 14?

Lees er meer over op de pagina’s van Apple.

Waar vind ik meer informatie over het Aggregated Event Measurement protocol van Facebook?

Lees er meer over op de pagina’s van Facebook.

Ik heb nog meer vragen hierover. Aan wie kan ik deze stellen?

Neem gerust contact op met het marketing team van Ticketmaster België.