“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”  

John Lennon wist het al: plannen kunnen veranderen. Soms zorgen deze veranderingen ervoor dat fans niet meer naar het event kunnen gaan waarvoor ze eerder tickets hadden gereserveerd. We zijn dan ook blij je te kunnen meedelen dat deze fans hun tickets kunnen doorverkopen op ticketmaster.be.  

Met ons doorverkoopplatform willen we een veilig en vertrouwd antwoord bieden op de vraag van zowel organisatoren als fans. Tegelijk laat dit platform ons toe een enorme stap vooruit te zetten in onze gedeelde strijd tegen woekerprijzen en valse tickets.  

De voorbije maanden hebben we het platform ‘zacht’ gelanceerd en uitvoerig getest bij grote en kleine events. Deze dienstverlening werd succesvol opgepikt door de fans. Binnenkort zullen we ons doorverkoopplatform dan ook voor alle events aanbieden, zodat fans veilig tickets van elkaar kunnen kopen en doorverkopen op ticketmaster.be. 

FAQ

  • Tot wanneer kunnen fans tickets doorverkopen?  

Momenteel kunnen fans tot maximaal 8 uur voor aanvang van het event tickets te koop aanbieden. Is het ticket niet verkocht voor die tijd, dan wordt de verkoop stopgezet en brengen we de fan hiervan op de hoogte via e-mail.  

  • Ontvangen de kopers van doorverkooptickets de servicemails die we uitsturen nadat zij een ticket hebben overgenomen? En/of worden zij automatisch op de hoogte gebracht van een verplaatsing of een annulering?  

Zodra een ticket doorverkocht is, staat dit geregistreerd op het account van de nieuwe koper. Dit houdt in dat ook de gegevens van deze nieuwe koper vanaf dat moment meegenomen worden in eventuele servicemails. 

  • Waarom ticket(s) doorverkopen of doorverkoopticket(s) kopen bij Ticketmaster? 

Als officiële ticketverkoper, geselecteerd door de organisatie van het evenement, kunnen wij de veiligheid en betrouwbaarheid van het doorverkoopproces waarborgen. We bieden een veilige omgeving voor zowel de organisatie als de koper van tickets.  

Het doorverkoopticket krijgt een nieuwe barcode terwijl de originele barcode ongeldig gemaakt wordt. Geen gedoe meer aan de ingang, de legitieme tickethouder komt gegarandeerd binnen. 

Bovendien brengen wij geen servicekost in rekening bij de verkoper. Deze persoon ontvangt het volledige verkoopbedrag binnen 5-10 werkdagen op de bankrekening. 

  • Waarom worden 10% servicekosten aangerekend? 

De servicekosten die we in rekening brengen, dekken de kosten van onze dienstverlening, inclusief ons doorverkoopplatform. Wanneer een ticket via ons wordt verkocht, wordt de totaalprijs, inclusief de servicekosten, weergegeven aan de koper. De servicekosten worden gebruikt om de kosten van onze eigen bedrijfsactiviteiten te dekken, zoals beveiligingstechnologie, klantenservice, kosten van betaalleveranciers, BTW, enzovoort.  

  • Wat als iemand tickets wil voor een uitverkocht event en er zijn nog geen doorverkooptickets beschikbaar. Kunnen geïnteresseerde kopers zich dan aanmelden voor notificaties van zodra doorverkooptickets beschikbaar worden? 

Helaas is dit momenteel nog niet mogelijk. We hebben ons in eerste instantie gericht op de ontwikkeling van een sterk doorverkoopplatform, nu gaan we kijken aan welke extra functionaliteit er behoefte is. 

  • Kan ik de verkoopsaantallen van de doorverkooptickets terugvinden in tm1/Reports? 

Ook al lijkt het voor de sitebezoeker alsof het doorverkoopticket uit dezelfde digitale printer komt als die voor de reguliere tickets, “aan de achterkant” steekt het anders in elkaar. Dat betekent ook dat de verkoopsaantallen niet automatisch zichtbaar zijn in tm1/Reports.  

  • Kunnen tickethouders ook tickets doorverkopen die gekocht werden tijdens een presale?

Ja – ook tickets die gekocht zijn tijdens een presale kunnen doorverkocht worden. Dit kan echter niet meteen. Het is namelijk onmogelijk dat tickets nog voor de start van de reguliere verkoop door fans te koop worden aangeboden.

Doorverkoop wordt pas een uur na de reguliere start van de ticketverkoop geactiveerd. Doorverkooptickets kunnen met andere woorden pas een uur na de reguliere start van de ticketverkoop weergegeven worden in het ticketaanbod.

  • Zijn doorverkooptickets altijd zichtbaar, ongeacht of er nog reguliere tickets beschikbaar zijn?  

Ja – bij een genummerd event zie je de roze icoontjes tussen de blauwe staan. 

Bij een ongenummerd event staan de doorverkoop tickets onder de reguliere tickets vermeld. 

  • Zodra een event uitverkocht is, label ik deze altijd als ‘uitverkocht’ op onze website. Hoe werkt dat vanaf nu? 

Vanaf nu is een event nooit meer ‘uitverkocht’ want een tickethouder kan op ieder moment – tot maximaal 8 uur vóór het event – ticket(s) opnieuw te koop aanbieden.  

  • Voor welke events zijn doorverkooptickets beschikbaar? 

Sommige events sluiten we momenteel nog uit:  

  • Als de originele tickethouder voorkeuren via een bevraging heeft moeten doorgeven
  • Als de tickets op naam werden gekocht 
  • Als het event een verplichte upsell heeft 

Ook kunnen we op dit moment nog niet differentiëren op prijssoort binnen één event. Als het event ‘aan’ staat voor doorverkoop, dan staan alle prijssoorten dus aan. 

  • Kunnen doorverkooptickets ook betaald worden met een Ticketmaster Gift Card? 

Momenteel is het nog niet mogelijk om doorverkooptickets te betalen met een gift card van Ticketmaster. 

  • Kunnen upsells ook doorverkocht worden?  

Nee. 

  • Kunnen tickets-op-naam worden doorverkocht? 

Nee, als een ticket gepersonaliseerd is, dus als de naam van de tickethouder vereist is, kan het niet worden doorverkocht. 

  • Worden de gegevens van de verkoper gecontroleerd? 

Wij zijn wettelijk verplicht om de identiteit van de ticketverkoper te controleren voordat deze de vereiste informatie heeft verstrekt. Wij controleren de geldigheid van deze identiteit en alleen dan kan men uitbetalingen ontvangen.