Als reactie op de snelle ontwikkeling en verandering van digitale platformen heeft de Europese Unie een rechtskader geïntroduceerd om de positie van de consument te beschermen.
De wet inzake Digitale Diensten (DSA) heeft invloed op digitale advertenties en de manier waarop evenementen worden gepromoot, zoals op de kanalen van Meta (Facebook en Instagram).
Wat is de wet inzake digitale diensten (DSA) en waarom is deze belangrijk?
In 2020 publiceerde de EU een datastrategie met als doel een competitieve interne markt voor gegevens te creëren en de ontwikkeling van een aantrekkelijke, veilige en dynamische data-economie in de Europese Unie te bevorderen. Het nieuwe rechtskader van de EU voor Digitale Diensten maakt deel uit van de implementatie van deze datastrategie.
De DSA vereist transparantie van digitale advertenties. Entiteiten die adverteren op Meta-kanalen zijn wettelijk verplicht om de naam van de adverteerder en de persoon die voor de advertentie heeft betaald te vermelden. De regelgeving zal ook van toepassing zijn op andere digitale advertentieplatforms, zoals Google en TikTok.
Wat betekenen deze veranderingen?
Vanaf 10 juli 2023 introduceert Meta een verplicht gedeelte waar adverteerders de auteur/begunstigde van de advertentie (Meta: “begunstigde”) en de betaler van de advertentie (Meta: “betaler”) moeten invullen. Als deze gegevens niet worden ingevuld, kan de advertentie niet worden gepubliceerd.
Klik hier voor meer details via het helpcenter van Meta
Informatie over de adverteerder en de betaler zal zichtbaar zijn in de Advertentiebibliotheek van Meta. Deze informatie blijft één jaar zichtbaar na het einde van de advertentie. De informatie zal niet verschijnen in de advertentie zelf, maar zal wel zichtbaar zijn voor consumenten, bijvoorbeeld in de Instagram-feed.
Klik hier voor details over de Meta Advertentiebibliotheek
Controleer jouw advertenties om er zeker van te zijn dat ze aan de regels voldoen.
Vanaf 10 juli 2023 dienen alle nieuwe, gedupliceerde of gewijzigde advertenties deze informatie te bevatten voor publicatie. Deze nieuwe vereiste heeft geen invloed op advertenties die vóór 10 juli 2023 zijn geplaatst en die na die datum geen significante wijzigingen ondergaan.