Mobiele tickets zijn een blijvertje. We merkten dit toen we, afgelopen zomer bijna 80.000 Ed Sheeran-fans mochten verwelkomen aan de poorten van het Koning Boudewijnstadion in Brussel. Toegang tot het stadion was enkel mogelijk met een mobiel ticket en de barcodes van elk ticket waren pas kort voor de show uitgestuurd. Voor aanvang van het concert konden fans tickets doorsturen naar vrienden of doorverkopen aan andere fans op ticketmaster.be. Het resultaat? Fans raakten vlot binnen en de mobiele tickets toonden zich meteen als effectief middel om valse of frauduleuze ticketverkopen tegen te gaan.

Deze strategie met focus op mobiele ticketing werkt voor alle events en op iedere locatie, ongeacht de grootte van de zaal. Zoals vaak is een goede voorbereiding echter niet onbelangrijk. We helpen je hieronder graag met het informeren van je publiek zodat iedereen goed op de hoogte is van de werking en het gebruik van mobiele tickets:

1. Communicatie is belangrijk

Stuur e-mails en pushberichten naar de ticketkopers, maak een speciale FAQ-sectie op je website of deel instructievideo’s. Het is belangrijk om berichten eenvoudig en consistent te houden en, waar mogelijk, visuals of illustraties te gebruiken. Hoe je ook besluit te communiceren, we raden je aan vroeg genoeg op voorhand te beginnen. Fans beginnen al met nadenken over en toeleven naar het event, lang vóór het plaatsvindt. Als je op zoek bent naar inspiratie, neem dan een kijkje in onze Ticketing Toolkit. Je vindt er de nodige voorbeelden, teksten en voldoende beeldmateriaal om op je eigen kanalen in te zetten.

Vertel je bezoekers waarom je de verandering doorvoert en hoe dit in hun eigen belang is. Ze zullen dit enorm waarderen.

2. Informeer de fans

Laat jouw ticketkopers zien hoe ze hun tickets kunnen doorsturen en moedig ze vervolgens aan om dit te doen. Het doorsturen van tickets zorgt er namelijk voor dat de toegang tot de zaal meer gestroomlijnd verloopt: bezoekers hoeven niet buiten op hun vrienden te wachten en jouw personeel hoeft niet te wachten om meerdere tickets op één telefoon te scannen. Het doorsturen van tickets voegt ook meer namen toe aan je database, zodat je in de toekomst ook met deze nieuwe fans een relatie kan opbouwen. Je kan deze bovendien ook uitleggen en tonen hoe ze hun ticket kunnen openen en cachen in de Ticketmaster app. Op die manier kunnen onvoorziene verbindingsproblemen op de dag van het event voorkomen worden.

3. Eén team, één doel

Het is superbelangrijk om alle neuzen van jouw team in dezelfde richting te krijgen. Iedereen speelt een belangrijke rol, van je ticketingpersoneel tot je marketeers en het scanpersoneel aan de deur. We raden daarom aan om al het personeel samen te brengen voor een persoonlijke trainingssessie.

Breng iedereen op de hoogte van de overstap naar mobiele tickets. Bekijk ook hoe je jullie bezoekers hiervan op de hoogte zal brengen.

Jouw team is je beste communicatiemiddel – zodra zij het snappen, zullen de ticketkopers snel volgen.

4. Problemen ter plaatse oplossen

Live-events zijn… live! Zorg er dus voor dat je team klaar is om fans ter plaatse snel te helpen. Informeer medewerkers hoe ze mobiele tickets kunnen identificeren en problemen kunnen oplossen, bijvoorbeeld door een fan te helpen met het terugvinden van een doorgestuurd ticket. Om jullie op weg te helpen, hebben we een Mobile Ticketing Troubleshoot FAQ die je kan delen met je team. Bovendien kan je de voortgang van de toegang volgen met TM1 Access. Als je ziet dat de toegang stagneert of op één punt bijzonder druk is, dan kan je gericht actie ondernemen door bijvoorbeeld je scanpersoneel (tijdelijk) anders in te delen.

5. Testen, leren en aanpassen

Aan de hand van enquêtes of dankzij de feedback van fans aan de deur leer je beter te begrijpen wat belangrijk is voor jouw bezoekers. Hierdoor hou je ook beter de vinger aan de pols bij je fans en bij hun reacties op mobiele ticketing. De voorkeur van de ticketkoper verandert continu. Wees dus flexibel en pas je strategie aan op basis van wat je leert.

De feedback van de ticketkoper kan je helpen bij het testen van nieuwe initiatieven. Wat is de meest effectieve communicatiestrategie?

Door goed te plannen, te testen en continu (bij) te leren is mobiele ticketing dit jaar reeds succesvol gebruikt door ruim honderdduizend (!) fans in België.

Wil je graag meer weten over mobiele tickets? Neem gerust contact op met je accountmanager.