Interne links zijn essentieel om (sneller) opgemerkt te worden door Google en andere zoekmachines. Onze homepagina linkt bijvoorbeeld door naar diverse Artist Pagina’s, die op hun beurt doorlinken naar hun respectievelijke Event Pagina’s. Hoe zorgen we echter voor nog meer interne links om zo onze waarde bij Google nog meer op te kunnen krikken? Het antwoord vonden we bij Event Overflow.
Wat is Event Overflow en hoe werkt het precies?
Event Overflow is een informatieve pagina waarop we extra event informatie kwijt kunnen die niet op de Event Pagina zelf te vinden is. Denk bijvoorbeeld aan een link naar de Venue Pagina of Artist Pagina van het event. In het geval van een festival kunnen hierop ook links naar de line-up toegevoegd worden.
Met deze Event Overflow-pagina helpen we met andere woorden de fan die op zoek is naar allerlei extra info.
Is al dat interne linken nu echt zo belangrijk? Jazeker! Eerst en vooral zorgt dit voor een duidelijke architectuur en hiërarchie, waardoor zoekmachines onze website beter begrijpen. Doordat ze onze verschillende pagina’s intern aan elkaar linkt, zorgt Event Overflow er tegelijk voor dat er meer Ticketmaster pagina’s opgepikt (en dus ook hoger gerangschikt) worden bij Google en andere zoekmachines. Links op een pagina zelf zijn namelijk waardevoller voor zoekmachines dan die in de hoofding of footer van diezelfde pagina.
Kort samengevat zorgt Event Overflow voor 3 belangrijke SEO-voordelen:
- Het opent nieuwe verbindingen doorheen onze website, waardoor zoekmachines onze pagina’s sneller ontdekken.
- Deze zoekmachines onderzoeken onze pagina’s regelmatiger, waardoor ze er een frissere en actuelere kijk op hebben. Hierdoor kunnen zoekmachines de meest relevante info tot bij de fans brengen.
- Meer links sturen meer (en meer relevante) signalen uit naar de verschillende zoekmachines. Hierdoor breidt ook het aantal keywords waarmee fans onze pagina’s vinden gevoelig uit, waardoor ook het aantal fans dat ons terugvindt gevoelig toeneemt.
Resultaten
Event Overflow is slechts sinds begin februari geactiveerd, maar toch merkten we al na slechts enkele weken een gigantische impact op onze cijfers:
- 51% meer fans* vonden onze Venue Pagina’s (VPs) terug in de zoekresultaten van Google
- 33% meer inkomsten* als gevolg van organisch verkeer (“Natural Search traffic”) naar onze VPs
- 23% meer tickets verkocht* via organisch verkeer (“Natural Search traffic”) naar onze VPs
- 35% meer clicks* op onze VPs
*Algemene cijfers, over alle Ticketmaster landen heen, vergeleken met de cijfers van Januari 2022.
En er is meer: ook onze Event Pagina’s, gelinkt aan deze Venue Pagina’s, worden sinds de activatie van Event Overflow sneller en beter opgepikt door Google. Zo vond Google sinds begin februari:
- 4.500 nieuwe Venue Pagina’s
- 56.000 nieuwe Event Pagina’s
Dergelijke fantastische cijfers doen alleen maar het beste vermoeden voor de toekomst!