We hebben het allemaal al wel eens meegemaakt: om 10 uur ’s ochtends klaar zitten voor onze computer om tickets te kopen voor onze favoriete artiest, maar… na enkele minuten zijn alle tickets al de deur uit! Hoe kan dit? Het korte antwoord: bots. Naast de echte, fysieke fan, stelden we namelijk vast dat speciaal hiervoor ontwikkelde softwareprogramma’s massaal tickets opkochten. Deze programma’s, of bots, zijn veel sneller dan mensen, en plaatsen dan ook razendsnel verschillende bestellingen, nog voor de echte fans de tijd hebben om dit te doen. Het was dus tot voor kort aan deze programma’s te wijten dat een show binnen enkele minuten uitverkocht was.
Om de strijd aan te gaan tegen deze bots ontwikkelden we Smart Queue. Deze virtuele slimme wachtrij zorgt ervoor dat fans vlot en correct tickets kunnen kopen voor populaire evenementen. Tegelijk houdt Smart Queue de frauduleuze bots tegen. De slimme wachtrij zorgt er met andere woorden voor dat de tickets bij de echte, fysieke fan terecht komt en zorgt daarnaast ook voor een logischer en eerlijker wachtproces. Dit systeem verbetert ook de gebruikerservaring.
Dankzij Smart Queue ontvangt elke fan die tickets wil reserveren namelijk een uniek wachtrij-ID, waardoor hij/zij toegang krijgt tot relevante informatie zoals de geschatte wachttijd en het aantal fans vóór hem/haar.
Safety Net
Safety Net is een functie binnenin Smart Queue waarmee we ons kunnen beschermen tegen plotselinge pieken in het webverkeer voor evenementen waar normaal gesproken niet veel vraag naar is. Er wordt een normale wachtrij ingesteld voor het event, maar met de optie Safety Net ingeschakeld.
Dankzij deze optie monitort Smart Queue voortdurend het webverkeer naar de eventpagina en activeert ze de slimme wachtrij enkel en alleen wanneer het webverkeer de drempelwaarde overschrijdt die we vooraf hebben geconfigureerd.
Vandaar dat de slimme wachtrij alleen maar wordt geactiveerd en weergegeven als het werkelijke aantal nieuwe gebruikers dat de eventpagina bezoekt groter is dan het maximum aantal omleidingen dat per minuut is toegestaan.
Kort samengevat ziet het besteltraject er zo uit:
A. Fans hebben toegang tot de weinig bezochte eventpagina, van zodra deze in verkoop gaat.
B. Zodra de drempelwaarde van het webverkeer naar deze eventpagina bereikt is, sluiten de fans aan in de slimme wachtrij en wachten ze tot ze aan de beurt zijn om toegang te krijgen tot de eventpagina waar ze hun tickets kunnen selecteren en reserveren.