Iedere dag gebruiken we ons e-mailsysteem om fans te voorzien van relevante eventinfo. Nieuwe concertaankondigingen, de laatste tickets voor een sportevent of een kortingsactie voor een familieshow: het zijn maar enkele voorbeelden van de vele e-mails die we manueel naar onze fans sturen. Daarnaast versturen we ook geautomatiseerde nieuwsbrieven. Hierbij worden we geholpen door de slimme Ticketmaster-data die automatisch gepersonaliseerde nieuwsbrieven triggert en uitstuurt naar geïnteresseerde ticketkopers.

Alles begint bij ons adressenbestand. Zonder inschrijvingen, geen nieuwsbrieven. In de afgelopen jaren hebben wij een enorme database opgebouwd van ruim 1,5 miljoen adressen. Meer dan 10% van alle Belgen geeft met andere woorden aan dat ze graag via mail op de hoogte gehouden worden van nieuws over events die via Ticketmaster in verkoop gaan.

De kracht van onze marketing. En van ons marketingteam.

Tweewekelijks sturen we een algemene nieuwsbrief uit. Deze bevat minstens 12 events die ons marketingteam manueel toevoegt volgens de algemene planning die we voor al onze events uitstippelen.

Een tweede deel in de nieuwsbrief is gereserveerd voor events die, op basis van predictive intelligence (pi), automatisch worden toegevoegd. Deze pi-software analyseert elke geadresseerde op basis van diens surf- en aankoopgedrag op onze website en via onze app. Op deze manier voegt het events toe die relevant zijn voor de individuele ontvanger. Want daar draait het uiteindelijk allemaal om: onze fans informeren over events en artiesten waar ze interesse voor tonen, zodat ze met plezier onze nieuwsbrief blijven ontvangen.

Veel van de tickets die wij verkopen, zijn bedoeld voor een specifieke, gerichte doelgroep. Het kan bijvoorbeeld gaan om een lokaal event of een specifiek muziekgenre. In dat geval wil je een gerichte nieuwsbrief versturen. Deze nieuwsbrief staat in het teken van één specifiek event en wordt naar een zorgvuldig gesegmenteerde doelgroep verstuurd. We kunnen hierbij filteren op onder meer het aankoop- of browsergedrag, de woonplaats, het favoriete genre van de ontvanger en meer.

Handen van de knoppen

We sturen ook dagelijks volledig geautomatiseerde nieuwsbrieven uit. Daar komt (bijna) niemand van het marketingteam aan te pas. We zeggen bijna niemand, omdat het ingevoerde event op ticketmaster.be wel aan een aantal triggers moet voldoen. Geen zorgen, wij zorgen dat dit in orde komt vóór de on sale van jouw event. Vervolgens volgt onze slimme software de gehele ticketreis van onze geadresseerden. Op de juiste momenten stuurt het programma een gerichte nieuwsbrief uit naar deze potentiële ticketkopers. Zo wordt jouw event nog meer onder de aandacht gebracht, gratis en zonder extra moeite.

Een van de meest waardevolle geautomatiseerde nieuwsbrieven is onze ‘Performer Alert’. Geadresseerden die eerder tickets kochten voor een artiest, band of event, of hier eerder naar surften op ticketmaster.be, ontvangen een nieuwsbrief, één dag voor de verkoop van een nieuw aangekondigde voorstelling van deze artiest, band of productie van start gaat. Mocht het deze potentiële ticketkopers dus ontgaan zijn dat hun favoriete event weer in verkoop gaat, helpen wij ze hier graag aan herinneren.

Geadresseerden die de artiest- of eventpagina bezocht hebben, of het bestelproces hebben verlaten zonder tickets te kopen, sturen we een uur later een herinnering per e-mail met het nieuws dat de tickets nog steeds beschikbaar zijn. Deze geautomatiseerde nieuwsbrief noemen we een ‘Abandoned Basket Alert’ of ‘Abandoned Browse Alert’.

Een derde geautomatiseerde nieuwsbrief is de ‘Last Call’. Stel dat er, 14 dagen voor een event plaatsvindt, nog steeds tickets beschikbaar zijn, dan brengen wij met dit type mails de fans die eerder interesse toonden hiervan op de hoogte.

‘Your Mix’ tenslotte is een gepersonaliseerde mailing gevuld met events gelijkaardig aan de artiest of band waar de respectievelijke geadresseerde eerder interesse voor toonde of tickets voor kocht.

Voor meer informatie of aanvragen, neem contact op met je Ticketmaster vertegenwoordiger.