Livestreams zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Het palet varieert van het filmen met een smartphone of tablet naar de professionele setup met laatste generatie microfoons en camera’s met live special effects. Daarnaast is het nodig om het juiste platform te hanteren. Daar zijn er eveneens verschillende keuzes mogelijk. En ieder platform heeft zijn voor- en nadelen. Wat nu?

Omdat we een zeer sterk verhoogde vraag naar ticketing voor gestreamde events noteren, bundelden we een aantal snelle tips om eenvoudig tot een geslaagd resultaat te komen.

Gratis of betalend?

Wat wil je bereiken?

Gaat het eenvoudigweg om een post op een sociaal netwerk om fans een hart onder de riem te steken? Of dient de stream om tot crowdfunding te komen om er een goed doel of geweldig inititatief mee te steunen?

Verzilver je opname!

Met Universe beschik je voortaan over een oplossing die je zeer eenvoudig in staat stelt om de toegang tot je streaming betalend te maken. Het tarief bepaal je zelf en alle marketingtechnieken zijn geldig; net als betrof het een live-event. In plaats van een ticket te ontvangen dat recht geeft op fysieke toegang tot het evenement verzend je de URL van het gebeuren. Die is bovendien beveiligbaar met een paswoord. Zelfs Youtube kan je hier van dienst zijn, met een privé link; al moet gezegd dat dit platform restricties heeft betreffende het aantal kijkers.

Zet een renderend gratis event op!

De gulden middenweg is misschien nog het beste alternatief: een gratis online event met de mogelijkheid te doneren. Ook hier is Universe de perfecte oplossing: gratis gestreamde content, de mogelijkheid om rechtstreeks met de fans te communiceren om hen aan te zetten hun duit in het zakje te doen door gebruik te maken van de donatie-knop.

Kies het juiste streamingplatform

Live stream event on YouTuve

In de top vijf staan oude bekenden: Instagram, YouTube, Facebook, Twitch en Twitter. Uiteraard zijn er nog -tig andere! De juiste keuze hangt enkel af van jouw persoonlijke voorkeuren.

Wat voor publiek heb je?

Doorslaggevende factoren zijn de grootte van het publiek en waar iedereen het meest gewend aan is. Het heeft weinig zin plots Instagram voor Facebook in te ruilen als iedereen nagenoeg altijd met je interageert via het eerste platform. Hou in gedachte dat eens je online gaat, de meeste platformen een pushbericht uitsturen–een niet te missen voordeel!

Al aan je format gedacht?

Ook andere systeemspecifieke parameters kunnen een weerslag hebben op de keuze van het streamingplatform. Zo zal het niet mogelijk zijn om via Facebook Live over meerdere platformen tegelijkertijd te streamen (Simulcasting heet dat in vaktermen). Anderzijds is Instagram helemaal ontwikkeld om bij voorkeur verticale videocontent te beheren. En om je keuze nog wat complexer te maken: Facebook en YouTube staan je toen om de live stream in te plannen op voorhand en een afbeelding in te voegen die de fans inlichten omtrent wat wanneer gebeurt.

Kan je niet kiezen?

Leken en absolute beginners blijven het best bij dat platform met hetwelk ze het meeste ervaring hebben of waar ze zich het best thuis voelen. Daar waar je het vaakst je volgers en fans ontmoet is uiteraard ook een belangrijk argument. Een betere leidraad is er niet. Heb je precieze voorkeuren die werkelijk platformspecifiek zijn, laat dat dan je keuze bepalen.

Opgenomen of Live?

Opgenomen

Iedereen verwant met de term playback weet dat dit concept relatief eenvoudig toepasbaar is op de Live Stream. Een première op Facebook en YouTube is altijd een manier om een stream te realiseren die vooral heel live lijkt, maar zonder ook maar één van de risico’s te ondervinden die gepaard gaan met een reële live-stream. Let wel op dat je je opgenomen stream niet tracht te slijten als een echte live ervaring, anders word je aan de digitale schandpaal genageld.

Het beste van beide werelden

Een vooraf opgenomen video uploaden is een fluitje van een cent. Haast alle bekende toepassingen voorzien in een stap voor stap uitleg. Maar de echte magie van live gaan schuilt in de rechtstreekse interactie met de fans. Dus zelfs wanneer het een vooraf opgenomen première betreft die nadien wordt uitgezonden; zorg er altijd voor dat je beschikbaar bent om live te chatten met de kijkers die op dat moment online zijn.

Showtime!

Bizar genoeg verkiezen haast alle fans de echte live streams. Daar bestaat geen twijfel over. Indien je er zeker van bent dat je verbinding stabiel is en voldoende aankan – of andere technische onvolmaaktheden die je al lang uit de weg bent gegaan–ga dan zeker voor de echte live stream!

Kies zorgvuldig je materiaal!

Live stream event camera set up

Gebruik je smartphone

De meest eenvoudige streamingconfiguratie zal altijd bestaan uit een stabiele WiFi verbinding en een smartphone. Facebook, Instagram, YouTube, Twitch en Twitter hebben allen een rode knop om live te gaan en…meer is er niet aan!

Hoe groot je het van dan af wil maken is volledig jouw eigen keuze. Natuurlijk zijn er een pak bedrijven die van live streaming en alles wat daarrond draait, hun core business hebben gemaakt, zodat je het maximale uit je live stream haalt.

Over naar de studio!

Zelfs thuis kan je gebruik maken van professioneel opnamemateriaal; zo’n encoders leggen het beeld vast en zetten het beeldmateriaal om in fragmenten die uitermate geschikt zijn voor het internet. Specifieke programma’s staan je daarnaast toe om titels, illustraties en ander grafisch materiaal als laag bovenop de video te leggen. Heb je er het budget en de kennis voor, dan zou je kunnen wedijveren met een professionele opnamestudio, waar meerdere camera’s het beeld vastleggen om zo beroep te doen om meerdere invalshoeken of perspectieven!

De fans zijn veeleer gewend om te interageren via hun smartphones en ander materiaal zonder al te veel franjes. Die leveren exact dezelfde emoties als peperduur materiaal. Hou wel ten allen tijde voor ogen dat de kwaliteit van de audio superbelangrijk is. Misschien zelfs nog meer dan de beeldkwaliteit.

Het oor wil ook wel wat

Live stream event audio set up

Iedere live performance staat of valt met de kwaliteit van het geluid. Hoe je het ook draait of keert. Slecht beeld of een dubieus camerastandpunt? Geen probleem. Maar slecht geluid: dan schreeuwt men moord en brand en kan je een kruis over het zaakje maken.

Het nec plus ultra

Er bestaan tal van microfoons die je een professioneel geluid opleveren en je zo in je smartphone, tablet, of laptop kan pluggen. Indien je over professioneel materiaal als een encoder beschikt, overweeg dan zeker ook ‘ns een mengpaneel.

Heb je de juiste instellingen?

Welke configuratie ook, denk eraan om de microfooninstellingen terdege na te kijken. Wees consequent in het instellen van de geluidsniveau’s, zorg dat je er alles aan hebt gedaan opdat het geluid niet overstuurd raakt en ook interferentie kan je missen als kiespijn.

Terug naar de bron

Laat één ding duidelijk zijn: indien je een eenvoudige configuratie wil, dan zal je met een basic microfoon van een laptop of smartphone ook al waanzinnig goeie zaken kunnen neerzetten.

Kies een dag en een tijdstip

Nu je weet waar en hoe dringt reflectie omtrent het juiste moment zich op. Er bestaan geen zaligmakende wetten want je moet het dictaat van je publiek volgen. Niettemin: enkele richtlijnen!

  • Zit je met een internationaal publiek: vergeet dan niet dat er verschillende tijdszones bestaan. De boodschap is: vind de grootste gemene deler.
  • Kijk goed na wanneer fans met je in contact treden op welke sociale media en verwen hen net dan met een live stream.
  • Vergewis je ervan dat op het moment van je keuze, je kan rekenen op een stabiele en voldoende sterke internetverbinding.
  • Zorg er eveneens voor dat die zaken die je aandacht makkelijk afleiden, geneutraliseerd zijn.
  • Vergeet niet dat er altijd voldoende tijd moet zijn om je publiek te verwittigen dat er iets staat aan te komen.
  • Tracht te streamen op het half uur, om niet in conflict met anderen te komen; zeker in de huidige omstandigheden.

Breng iedereen op de hoogte!

Het is verleidelijk om enkel te steunen op de push-berichten van het streamingplatform maar als je tijdig iedereen verwittigt, heb je natuurlijk een onmiskenbaar voordeel.

Bouw een netwerk op waarnaar je je online event communiceert. Doe dit over alle platformen heen – beperk je zeker niet tot het platform dat je stream verzorgt.

Een gouden raad: noem het platform dat je zal gebruiken duidelijk met naam en toenaam; maar ook het tijdstip. Misschien kan je de stream link al toevoegen? Indien dat mogelijk is, doe dat dan zeker. Hoe eenvoudiger je het de fan maakt, des te meer gegadigden zullen opdagen.

Goed begonnen, half gewonnen.

Kijk je internetconnectie in detail na!

Hoewel streaming de laatste jaren fors is geëvolueerd blijft het van primordiaal belang om te beschikken over een ijzersterke internetverbinding.

Doe de WiFi analyser test – daar bestaan poepsimpele apps voor. Denk maar aan Speedtest, dat geeft in een handomdraai uitsluitsel. Deel je een internetconnectie met andere huisbewoners, verzoek hen dan vriendelijk maar met aandrang wat minder actief te zijn tijdens je uitzending!

Even proefdraaien

Zet een teststream op en vraag een kennis of iemand anders om in te loggen. Iedere performance staat of valt met de generale repetitie en bij een livestream is dit zeker niet anders.

Is dat je achtergrond!?

Niet enkel jij zal het beeld vullen. Fans hebben aandacht voor alles. Vandaar dat de setting zo belangrijk is. Een beetje oog voor de binnenhuisinrichting doet vaak wonderen.

Je tijd is gekomen.

Eens je alles hierboven piekfijn hebt uitgevlooid is het tijd om de live stream van start te laten gaan.

Zit er maar niet mee in om niet al te professioneel tevoorschijn te komen. De fans zijn het gewend om zelfs de meest bekende sterren andere poses aan te zien nemen, dat ze het beeld beter kadreren en zo meer. Wat voor jou een beetje onnatuurlijk aan zal voelen is waarschijnlijk perfect normaal voor de fans. De achterliggende gedachte blijft dat jij hen in jouw wereld binnenbrengt!

Gouden raad: interageer met de fans. Neem een aantal momenten om comments te lezen en er ook effectief op in te gaan. Koester het moment dat je het publiek kan omarmen en er persoonlijk mee om kan gaan.

Last but not least: amuseer je. Plezier en lachen zijn aanstekelijk. Als jij het naar je zin hebt, zo ook de fans!

Wil je tickets voor je livestream verkopen: neem dan contact met ons op.

Auteur: Ben Tipple, Content Production Manager bij Ticketmaster